top of page
  • Filip Klinovský

Ako dopadol môj prvý projekt

Dart´Art. To bol názov projektu, ktorý som spolu s ďalšími 5 Slovákmi absolvovala v Belgicku 2. - 12. 9. 2019. Okrem nás tam boli mladí z ďalších 5 krajín – Belgicka, Španielska, Talianska, Bulharska a Rumunska. Dokopy nás tam bolo 42.


Keďže to bol môj prvý projekt, musím povedať, že som na začiatku pociťovala obavy z toho čo náš čaká, ale hlavne z angličtiny, v ktorej si nie som úplne istá.

Ale to tak býva keď človek ide do niečoho nového. Ale nakoniec sme prežili skvelých 10 dní plných kreatívnych workshopov, rozhovorov v angličtine, nových kamarátov a zábavy.

O možnosti absolvovať tento projekt som sa dozvedela od mojej kamarátky Veroniky, ktorej brat bol na podobnom projekte v Holandsku tento rok. Po prečítaní informácií nás projekt zaujal a tak sme napísali motivačný list, na základe ktorého sme potom boli vybraní.

EduEra nám poskytla všetky potrebné informácie o ceste a pomohli nám s nákupom leteniek.

Naša cesta začala cestou do Budapešti, odkiaľ sme na druhý deň ráno leteli do Belgicka. Tam sme pomocou vlaku prepravili do cieľa - do dedinky Botassart v juhovýchodnej časti krajiny. Bolo to miesto, kde sme boli odrezaní do ruchu miest a boli sme obklopení krásnou prírodou a tichom. Každý deň sme sa chodili kochať výhľadom na Tombeau du Géant, ktorý nás stále neomrzel.

Čo sa týka programu výmeny, tak hlavným bodom boli kreatívne workshopy. Mali sme možnosť vybrať si z piatich možností – Photografy, Music and dance, Bees and flowers, Arts , Theatre. Každý z workshopov bol zameraný na vyjadrenie ekologických alebo sociálnych problémov súčasnosti a záverom je produkt, ktorý bude zdieľaný ďalším krajinám a na pomoc pri podobných aktivitách.

Moja voľba padla na Music and dance workshop, v ktorom sme zvolili prezentáciu problémov pomocou spevu. Vybrali sme si pieseň Cups (When I´m gone), ktorú sme prerobili a text sme prispôsobili ekologickej téme. Na tomto sme pracovali niekoľko dní, ktoré sme strávili nacvičovaním hlasov, rytmickej časti s pohármi a svojim telom a nakoniec sme vytvorili hudobnú nahrávku a aj video.

Samozrejme, nechýbala ani prezentácia pred ostatnými účastníkmi výmeny. Okrem práce na workshopoch sme mali aj iný program, ktorý bol zameraný hlavne na zoznámenie sa a spoznávanie ostatných národov a kultúr. Každý deň si večeru pripravila iná krajina, takže sme mali možnosť ochutnať národné špeciality. Náš deň D bola sobota. Musím priznať, že som sa toho naozaj bála ako to dopadne, ale nakoniec sme sa zapojili do varenia naozaj všetci a užili sme si veľa zábavy. Aj keď oproti iným nám to trvalo dlhšie, tých 4 a pol hodiny stálo za to a myslím, že na zemiakových plackách, šiškách a bublanine si naozaj všetci pochutili. Večerný program bol tiež zameraný na spoznávanie, napr. sme mali International Evening, kde každá krajina prezentovala svoju kultúru, ďalej večer spoločenských hier, posedenie pri vatre a rôzne ďalšie.

Zmenou zo stereotypu bola návšteva Bruselu, v ktorom sme aj strávili noc. Počas hry zameranej na hľadanie komixových malieb na budovách sme spoznali zákutia mesta, užili si zábavu, aj keď nás trápila zima, občasný dážď a únava. Večer sme navštívili čokoládovňu s ochutnávkou praliniek a potom najznámejší podnik s pivom zapísaný aj v Guinessovej knihe rekordov. Druhý deň sme strávili voľným programom a návratom do Botassartu. Druhým výletom bola asi 8 km dlhá prechádzka do neďalekého mesta Bouillon, kde sa nachádza krásny stredoveký hrad, v ktorého chodbách sme sa skoro aj stratili. Tiež sme tam videli zaujímavé sokoliarske vystúpenie a potom sme sa prešli po mestečku.

Na záver musím povedať, že naozaj neľutujem svoju účasť na tomto projekte a určite mi ostanú naň nezabudnuteľné spomienky! Trošku mi to pripomenulo časy, keď som chodievala na letné tábory.

Odporučila by som túto skúsenosť aj ostatným? Určite áno!


Barča

Recent Posts

See All
bottom of page