top of page
  • Dominika Vilkovičová

Ako začať nové hobby

Ako deti nás rodičia posielali na mnohé krúžky, či už v škole, alebo v centrách voľného času. Väčšina z nás vystriedala mnohé a nezostala pri žiadnom. Postupne sme vyrástli a chytajú nás vízie nadobudnutia novej zručnosti, niečoho, čo bude zmysluplne vypĺňať náš voľný čas. Ale ako sa to do toho pustiť tak, aby nás to po chvíľke neomrzelo?

Keď som sa spýtala mojich kamarátov, ktorým hobby by sa chceli venovať a prečo tak zatiaľ nespravili, dostala som rôzne odpovede:

“Chcela by som hrať basketbal, ale rodičia ma v týchto veciach nepodporujú.”

“Chcela by som sa venovať hudbe, ale nemám na to vôľu a ani čas.”

“Chcel by som sa učiť po švédsky, ale v mojom meste to nikto nevyučuje.”

“Chcela by som sa venovať volejbalu, ale bojím sa prísť do nového kolektívu a podľa mňa mi to ani nejde.”

Každý z nás má iné dôvody. Ak si ich už raz uvedomíš, si na dobrej ceste bojovať s nimi a začať niečo robiť.

1. Premysli si, čo vlastne chceš

Vyber si jednu aktivitu, ktorej sa chceš venovať. Nie dve, ani tri, ale jednu. Väčší úspech budeš mať, keď všetku dostupnú energiu a čas vložíš do jednej aktivity.

Ak sa nevieš rozhodnúť nad aktivitami spýtaj sa sám/a seba tieto otázky:

  • Koľko času potrebujem na danú aktivitu a koľko som ochotný/á poskytnúť?

  • Koľko tvojej energie bude tá aktivita spotrebovávať?

  • Mám k dispozícii pomôcky pre danú aktivitu?

  • Mám vo svojom okolí priestory na danú aktivitu? resp. Som ochotný/á dochádzať ďalej?

2. Rozplánuj si to

Rozložiť si akýkoľvek cieľ na menšie časti je vo vytrvaní veľmi dôležité. Pretože, ak bude tvojím cieľom napríklad dosiahnuť úroveň A1 v španielčine, tak nemôžeš očakávať, že to do týždňa máš a je dosť možné, že ak sa ti to nepodarí v kratšom čase, zostaneš demotivaný/á. Motivácia zväčša upadá časom, a preto ju treba udržiavať. Oveľa viac ťa bude tešiť, keď budeš vidieť odškrtnuté tasky každý týždeň a nie raz za mesiac.Tvojím hlavným cieľom môže byť A1 zo španielčiny ale pri nastavovaní tvojho cieľa musíš byť čo najviac špecifický. Prvý týždeň sa naučíš časovať v prítomnom čase + slovná zásoba rodina. Druhý týždeň sa naučíš gerundium + slovná zásoba jedlo. Ty máš kontrolu nad tým, čo vieš, resp. čo by si mal/a vedieť a ak sa ti to darí dodržiavať, tak ti to robí aj radosť.

3. Uvedom si, prečo to chceš robiť

Ak nevieš, aký zmysel má to, čo chceš začať, tak ako v tom chceš vytrvať? Robíš to preto, lebo sa tým chceš chváliť, chceš sa tým posunúť niekam ďalej, robíš to pre svoje zdravie, svoje okolie, len potrebuješ zabiť čas? Zisti ten dôvod! Opäť je to aj pomôcka ako zostať motivovaný/á. Je ťažšie prokrastinovať v niečom, v čom vidíš zmysel.

4. Ak si myslíš, že nemáš čas, mýliš sa

Väčšinou čas máš, len si nevieš určiť priority. Skús si zapisovať každú aktivitu, ktorú robíš počas dňa a jej časové rozpätie a zistíš, že občas mínaš čas zbytočne. Zostav si rebríček aktivít, ktorým sa venuješ a očísluj si ich podľa toho, ktoré majú pre teba akú hodnotu.

5. Ak necítiš podporu od rodičov,

Skús sa o tom porozprávať s inou osobou tebe blízkou. Nájdi si mentora, niekoho, kto ťa bude tlačiť, lebo niekedy, proste potrebujeme len postrčiť. Na niektoré aktivity si dokonca môžeš nájsť partnera alebo ak sa rozhodneš pre niečo kolektívne, máš partnerov koľko sa ti len zachce.

6. Pridaj sa do komunity

Možno sa ľudia s podobným záujmom stretávajú v tvojom okolí a ak nie, tak internet je tiež voľba. Skús pozrieť instagramy osôb, ktoré sa venujú rovnakej veci (pozor, aby si si od nich nebral/a nereálne predstavy). Na youtube nájdeš taktiež množstvo ľudí, ktorí sa rozhodli so svetom podeliť o svoje nápady a ty sa nimi môžeš inšpirovať. A mnoho kreatívnych vecí sa nachádza aj na Pintereste. Kto hľadá, ten nájde.

S každou novou aktivitou držím palce a želám veľa vytrvalosti!

Recent Posts

See All
bottom of page